-
Nacht van de koorzang
Als er niet gezongen wordt, blijft het stil…
750 jaar geleden klonk er voor het eerst koorzang in de Sint-Jan in Den Bosch. Op zaterdag 29 juni 2024 werd dit gevierd tijdens de ‘Nacht van de Koorzang‘ met de Schola Cantorum en met een aantal koren uit de regio.
Het Brabants Kamerkoor was een van de genodigden. Daarnaast zongen Vocaal Ensemble Markant, Kamerkoor Ad Parnassum en de Schola Cantorum.
Onder leiding van Dorien Schouten zongen we Pseame 96 van Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 – 1621) en Ave Verum Corpus van Maurice Pirenne (1928 – 2008). De diverse koren zingen hun stukken op verschillende plekken in de Sint-Jan. Zo zongen wij Sweelinck rondom de preekstoel en Pirenne in de Sacramentskapel.
-
Passieconcert Mater Dolorosa
Het menselijk lijden als universeel thema wordt in de passietijd door de kerk extra belicht door stil te staan bij het lijden en sterven van Christus. Dat horen we terug in alle composities die aanhaken bij het lijdensverhaal. Een andere kant van het verhaal – die van de moeder die haar kind verliest – wordt verteld in het Stabat Mater. Dat was de invalshoek we kozen voor een alternatief passieconcert, een prachtig en troostrijk programma met stukken van 20e-eeuwse componisten.
Het concert ging over de moeder, over passie en troost. We stonden stil bij het verdriet van de moeder bij het Stabat Mater van de Noorse componist Knut Nystedt. Deze aangrijpende compositie voor koor en cello vormde de kern van het programma. Eveneens voor koor en cello was het prachtige O crux splendidior van Sebastiaan van Steenberge.
Zeker in de Rooms Katholieke kerk wordt Maria – die dichter bij de gelovigen staat – aangeroepen als troosteres en bemiddelares. Wij voerden van Daan Manneke zijn serene Ave Maria uit en we zingen het Salve Regina van Francis Poulenc. Bij de uitvoering in Tilburg was Daan Manneke aanwezig.
Ook in deze tijd zijn er talloze moeders die moeten leren leven met het verlies van hun kind. Denk aan alle soldatenmoeders in Oekraïne en Rusland, aan Israël en de Gazastrook. De Zweedse componist Lars Jansson schreef op de tekst van het Salve Regina zijn swingende compositie To the Mothers in Brazil: Salve Regina.
Het concert werd afgesloten met het Requiem van Eliza Gilkyson, een smeekbede aan Maria om hulp. Eerder in het programma werden delen van Requiem van Eleanor Daley ten gehore gebracht.
Het programma werd uitgevoerd in samenwerking met de cellist Ephraim van IJzerlooij en pianist Paul de Boer. Twee topmusici!We konden dit concert geven dankzij bijdragen van:
-
Einklang
Dubbelconcert Amersfoorts Kamerkoor en Brabants Kamerkoor
Het Amersfoorts en het Brabants Kamerkoor bundelden hun krachten en gaven in Den Bosch en Hoogland concerten met een bijzonder programma. Hierin presenteerden zij koorwerken uit de romantiek en van hedendaagse componisten die gedijen bij de warme, ronde klank van een grotere bezetting. Daarnaast zongen de koren los van elkaar muziek die juist weer mooier klinkt bij een kleinere, transparante bezetting. We zongen o.a. dubbelkorige composities uit de Duitse romantiek zoals Warum toben die Heiden van Mendelssohn en An die Sterne van Schumann. In een dialoog tussen de twee koren werden de teksten levendig verbeeld. De componist Hugo Wolf zoekt in Sechs Geistliche Lieder op het gebied van harmonie juist de randjes op en schuurt tegen het moderne aan. De Franse tint aan dit programma zorgde voor luchtigheid met de vrolijke Chansons Françaises van Poulenc en het koesterende Terre Jurassienne van Rosaz. Dirigente, zangeres en violiste Hebe de Champeaux componeerde Mille regrets tijdens de coronalockdown in 2020. Op een tekst uit de renaissance laat zij de smart van het verlies van een dierbare voelen op een eigentijdse manier.
-
Jacob Moleschott
Goed eten, onderwijs en gelijke kansen voor iedereen. Allemaal zaken waar de Bossche filosoof Jacob Moleschott (1822-1893) als een van de eersten in ons land voor pleitte. En toch kent bijna niemand hem meer. Ter ere van Moleschotts 200e geboortejaar organiseerden Huis73.nl, Moleschott-kenner Frans van Gaal en stadscomponist Bart van Dongen in de nazomer een avond rond deze filosoof, arts en chemicus. Bart van Dongen had het BKK gevraagd drie stukken uit te voeren die hij speciaal voor deze avond schreef.
-
Matthäus-Passion
Op 1 april 2023 voerden we op verzoek van het bestuur van de Stichting Matthäus Passion Zaltbommel de Matthäus Passion van J. S Bach uit in de St. Maartenskerk aldaar. In 2021 zouden we daar al zingen, maar daar stak corona een stokje voor. We werkten samen met Koorschool Senta o.l.v. Sylvia van der Vinne. Ensemble ‘t Kabinet, o.l.v. Daniel Boothe zorgde voor de instrumentale invulling.
Solisten waren:
William Knight, tenor, evangelist
Joep van Geffen, bas, Christus
Janneke Stoute, sopraan
Janneke Vis, alt
Pablo Gregorian, tenor
Berend Eijkhout, basKlik hieronder door de slideshow om voor foto’s van de solisten.
-
Venite, Gaudete! – Kerstconcerten 2022
Het Kerstconcert in 2022 was er een met een mengeling van vertrouwde stukken en geheel nieuwe werken. Herkenning en verrassing. Traditionele carols als Ding dong, merrily on high en Once in royal David’s city werden afgewisseld met werken van hedendaagse componisten als James MacMillan, Judith Weir en Adrian Peacock. We zongen ook opnieuw een stuk van Arjan van Baest, Puer natus est nobis uit 2010. Veel a capella en ook enkele stukken begeleid door orgel.
Op zondag 18 december was er een uitvoering in de Grote Kerk in Den Bosch.
Bij dit concert begeleidde de fantastische organist Geerten Liefting ons. Hij had zelfs speciaal voor het Brabants Kamerkoor een stuk geschreven: There is a rose, een wereldpremière dus.Op 11 december gaven we dit concert in de crypte van de Geertruidskerk in Geertruidenberg. Daar begeleidde dirigent Rienk Bakker ons op de piano.