Repertoire-overzicht


  • Einklang

    Dubbelconcert Amersfoorts Kamerkoor en Brabants Kamerkoor

    Het Amersfoorts en het Brabants Kamerkoor bundelden hun krachten en gaven in Den Bosch en Hoogland concerten met een bijzonder programma. Hierin presenteerden zij koorwerken uit de romantiek en van hedendaagse componisten die gedijen bij de warme, ronde klank van een grotere bezetting. Daarnaast zongen de koren los van elkaar muziek die juist weer mooier klinkt bij een kleinere, transparante bezetting. We zongen o.a. dubbelkorige composities uit de Duitse romantiek zoals Warum toben die Heiden van Mendelssohn en An die Sterne van Schumann. In een dialoog tussen de twee koren werden de teksten levendig verbeeld. De componist Hugo Wolf zoekt in Sechs Geistliche Lieder op het gebied van harmonie juist de randjes op en schuurt tegen het moderne aan. De Franse tint aan dit programma zorgde voor luchtigheid met de vrolijke Chansons Françaises van Poulenc en het koesterende Terre Jurassienne van Rosaz. Dirigente, zangeres en violiste Hebe de Champeaux componeerde Mille regrets tijdens de coronalockdown in 2020. Op een tekst uit de renaissance laat zij de smart van het verlies van een dierbare voelen op een eigentijdse manier.

  • Jacob Moleschott

    Goed eten, onderwijs en gelijke kansen voor iedereen. Allemaal zaken waar de Bossche filosoof Jacob Moleschott (1822-1893) als een van de eersten in ons land voor pleitte. En toch kent bijna niemand hem meer. Ter ere van Moleschotts 200e geboortejaar organiseerden Huis73.nl, Moleschott-kenner Frans van Gaal en stadscomponist Bart van Dongen in de nazomer een avond rond deze filosoof, arts en chemicus. Bart van Dongen had het BKK gevraagd drie stukken uit te voeren die hij speciaal voor deze avond schreef.

  • Matthäus-Passion

    Op 1 april 2023 voerden we op verzoek van het bestuur van de Stichting Matthäus Passion Zaltbommel de Matthäus Passion van J. S Bach uit in de St. Maartenskerk aldaar. In 2021 zouden we daar al zingen, maar daar stak corona een stokje voor. We werkten samen met Koorschool Senta o.l.v. Sylvia van der Vinne. Ensemble ‘t Kabinet, o.l.v. Daniel Boothe zorgde voor de instrumentale invulling.

    Solisten waren:

    William Knight, tenor, evangelist
    Joep van Geffen, bas, Christus
    Janneke Stoute, sopraan
    Janneke Vis, alt
    Pablo Gregorian, tenor
    Berend Eijkhout, bas

    Klik hieronder door de slideshow om voor foto’s van de solisten.

  • Venite, Gaudete! – Kerstconcerten 2022

    Het Kerstconcert in 2022 was er een met een mengeling van vertrouwde stukken en geheel nieuwe werken. Herkenning en verrassing. Traditionele carols als Ding dong, merrily on high en Once in royal David’s city werden afgewisseld met werken van hedendaagse componisten als James MacMillan, Judith Weir en Adrian Peacock. We zongen ook opnieuw een stuk van Arjan van Baest, Puer natus est nobis uit 2010. Veel a capella en ook enkele stukken begeleid door orgel.

    Op zondag 18 december was er een uitvoering in de Grote Kerk in Den Bosch.
    Bij dit concert begeleidde de fantastische organist Geerten Liefting ons. Hij had zelfs speciaal voor het Brabants Kamerkoor een stuk geschreven: There is a rose, een wereldpremière dus.

    Op 11 december gaven we dit concert in de crypte van de Geertruidskerk in Geertruidenberg. Daar begeleidde dirigent Rienk Bakker ons op de piano.

  • Canto Caliente

    In het programma Canto Caliente (‘Warmbloedige zang’) zongen we gloedvolle Spaanse en Portugese muziek. Liederen en madrigalen over de liefde en religieuze werken met een uitgesproken devote ondertoon.
    Zo zongen we bijvoorbeeld 3 stukken van Manuel Oltra (1922) die gedichten van Federico Garcia Lorca op muziek zette: Canción del Jinete, Es verdad en Arbolé, Arbolé. Maar ook Ave Maria van Heitor Villa-Lobos. Bij de Romancero Gitano (ook op gedichten van Garcia Lorca), werden we begeleid door Stephan Gerritsen op gitaar. Bij andere stukken speelden violiste Mart López Vega en cellist/contrabassist Alex Geller mee. Samen met dirigent Rienk Bakker voerden zij ook enkele instrumentale stukken, zoals Oblivion van Astor Piazzola.

  • Via Crucis

    Op 10 april 2022 brachten we een zeer verstild passieprogramma, met werken van diverse componisten.

    Het Brabants Kamerkoor heeft als hoofdonderdeel van dit passieprogramma gekozen voor Via Crucis van Franz Liszt (1811-1886). In zijn dagen werd de componist weggehoond voor dit stuk: zulke simpele muziek kun je toch niet schrijven? Tegenwoordig weten we beter. De eenvoud van het stuk is ook meteen de grootste kracht ervan. Laat alles weg wat er niet toe doet, beperk je tot het meest essentiële: Liszt was hiermee, onbewust, zijn tijd ver vooruit. Het resultaat is een contemplatief stuk met een hoofdrol voor de piano en treffende teksten voor koor en solisten.

    Naast Via Crucis klonken nog een aantal andere werken. Het Crucifixus van Antonio Lotti (1665-1740) sneed direct door het hart met de botsende dissonanten en melancholische lijnen. In A voice in Rama was heard van de Vlaamse componist Raymond Schroyens (1933-2021) hoorden we een klagende echo van de oudtestamentische Rachel, ze weent om de ruwe moord op onschuldige kinderen en wil zich niet laten troosten. Een treffende tekst die zeer expressief getoonzet is door de componist.

    En wat te denken van Ruht wohl, zo bekend van Bachs Johannes Passion, maar nu in een hedendaagse bewerking van Arjan van Baest? Het prachtige Crux Fidelis voor vrouwenkoor van Matteo Falloni vormde een waardig slot.

Pagina’s

Komende concerten

Mater Dolorosa (9 maart 2024)
Concertzaal het Cenakel, Tilburg

Mater Dolorosa (10 maart 2024)
Grote of Protestantse Kerk

Recente concerten

Einklang (5 november 2023)
Sint Martinuskerk, Hoogland, Amersfoort

Einklang (29 oktober 2023)
Grote of Protestantse kerk in Den Bosch