Vrije Noten

Jubileumconcert: Brabants Kamerkoor 85 jaar

Het Brabants Kamerkoor wil met het programma Vrije Noten een brug slaan tussen de herdenking van het 85-jarig bestaan van het koor en de herdenking van de bevrijding van Den Bosch, onze vestigingsplaats, 80 jaar geleden. Het koor werd op 25 april 1939 opgericht maar zweeg vanaf april 1941 enkele jaren, omdat het bestuur zich niet wilden aansluiten bij de Kultuurkamer. Het programma voor het voorjaarsconcert was klaar, het openingsstuk was de Messa di Requiem van Pizzetti. Toen werd het niet gezongen, pas in het eerste concert na de bevrijding klonk het weer, en nu, in dit herdenkingsjaar.

Ook de andere stukken hebben in zekere zin een relatie met oorlog en vrede, en daarbinnen met wanhoop en verlies aan de ene kant, en hoop en berusting aan de andere. Kijk naar jezelf en houd hoop, zie het licht.

Het Brabants Kamerkoor werkt bij dit programma samen met de Bossche stadsdichter Kelly Verdonk. Zij vertolkt fragmenten uit het oorlogsdagboek van een familielid van een van de koorleden, onder andere over de slag om Den Bosch eind oktober 1944. Daarnaast zal kinderstadsdichter Lina Hajji vanuit een samenwerking met Bossche basisschoolleerlingen invulling geven aan ‘het kistje met verhalen’ dat op het stadhuis staat: gevuld met dierbare voorwerpen, herinneringen aan 17 jonge Bossche soldaten die in de tweede wereldoorlog zijn gesneuveld in de strijd voor vrijheid.

Het Brabants Kamerkoor kan in vrijheid alle noten zingen. We willen het belang van vrijheid en democratie met Vrije Noten benadrukken.

Ook in de muziek wordt aangesloten bij een dagboek: Andries Clement citeert in zijn werk “For God to God” fragmenten uit het dagboek van Etty Hillesum. Verder zingen we stukken van Brahms, Clement, Kõrvits, Lang, Manneke, Mauersberger, Pizzettie, Sandström en Schubert.

• 3 november 2023, 16.00 uur, Grote Kerk, Kerkstraat, Den Bosch
  • 16 november 2023, 15.00 uur, Sint Catharinakerk, Eindhoven

Klik hier voor kaartjes voor het concert in Den Bosch. Je vindt de knop ook in het rechterscherm van de homepage.
Prijzen: € 20,00 regulier; CJP, studenten en jongeren tot 30 jaar € 10,00; kinderen t/m 12 jaar gratis.

De verkoop van kaartjes in Eindhoven verloopt via de de Catharinakerk, online of aan de zaal. In Eindhoven worden alleen stukken gezongen en ontbreekt het Bossche onderdeel met de stadsdichter en de kinderen.

Met dank aan het Cultuurfonds voor de bijdrage vanuit de provinciale subsidieregeling Brabant Herinnert.