Upovanje, 2015

Voor het project Upovanje sloegen het Hollands Vocaal Ensemble (HVE) Amsterdam en het Brabants Kamerkoor (BKK) de handen ineen voor de uitvoering van het indrukwekkende Concert voor Koor van Alfred Schnittke. Naast Schnittke werd gezamenlijk werk uitgevoerd van Tschaikovsky en Sviridov. Verder zongen beide koren afzonderlijk werken van Rachmaninov en Sjostakovitsj.

Het programma heeft de titel Upovanje meegekregen, het Russische woord voor hoop. Het is de hoop waarover de Armeense tekstdichter Gregor Narekatsi rond het jaar 1000 spreekt, door de Russische componist Alfred Schnittke op muziek gezet in het vierde deel van zijn Concert voor Koor uit 1985. De hoop dat door te zingen verwondingen van lichaam en ziel zullen helen, als een reinigende mystieke ervaring.

In de actualiteit van vandaag zouden we wensen dat het zingen van deze monumentale koorcompositie een bijdrage zou kunnen leveren aan de hoop op herstel van de verstoorde politieke en ideologische relaties tussen Rusland en de Westerse wereld.