Strijkend licht – najaar 2019

Dit mooie programma – het eerste met dirigent Rienk Bakker – voerden we tijdens ons koorreisje uit op Terschelling in het kerkje van Hoorn en in Den Bosch. Op Terschelling met de lokale celliste Judith Oost en organist Simon Bouma. In Den Bosch begeleidde de 16-jarige cellist Sybren de Vries ons.

Zoals in de herfst het licht aan het eind van de middag langzaam en soms strijkend over de bomen valt, zo kunnen ook muzikale kleuren uit koorwerken neerdalen. De stukken op het programma ‘Strijkend Licht’ zijn daarop uitgekozen. De psalmen van Sweelinck boden een kijkje in de tijd van het vroege Calvinisme waarin de psalmmelodieën een nieuwe kleur aan het leven gaven. In Psalm XIX van Daan Manneke werd het uitspansel van de hemel en het licht van de zon bezongen. De Vlaamse componist Sebastiaan van Steenberge liet zich voor zijn O crux splendidior voor koor en cello inspireren door binnenvallend licht op het beeld van Jan Fabre in de kathedraal van Antwerpen. Ook in de muziek Tormis, afkomstig van Estland en die van de Noorse Ola Gjeilo  is de ruimtelijkheid en weidsheid goed waarneembaar.