Spem in Alium – 2016

Het Brabants Kamerkoor voerde in het najaar van 2016 op 4 locaties Spem in Alium van Thomas Tallis (ca 1505-1585) uit met 7 andere Brabantse koren.

Het Sacramentskoor in Breda vierde in 2016 haar 90-jarig bestaan. Het koor wilde ter gelegenheid daarvan samen met 7 gastkoren het unieke en grote meesterwerk Spem in Alium van Thomas Tallis ten gehore brengen in een grote bezetting tijdens een concertserie. Vier locaties in Delft, Den Bosch, Eindhoven en Breda brachten 8 koren en 300 zangers bij elkaar.

De uitvoering van Spem in Alium toonde in deze grote bezetting de ware klasse van het 90-jarige koor. “We voeren een meesterwerk uit dat maar zelden ten gehore wordt gebracht, vooral in deze grote bezetting”, aldus initiatiefnemer Jasper van Beek.
Spem in Alium staat bekend als een meesterwerk dat vraagt om een enorme bezetting van zangers.

Gastdirigent was David Hill. Hij is chef-dirigent van de BBC Singers, Musical Director bij The Bach Choir, Associate gastdirigent van het Bournemouth Symphony Orchestra, chef-dirigent van het Southern Sinfonia, muziekdirecteur van de Leeds Philharmonic Society en dirigent van de Schola Cantorum Yale.

Alle deelnemende koren zingen ook een ander werk.

Dit was een samenwerkingsproject met 8 Brabantse koren:

Oisterwijks Kamerkoor                 Oisterwijk           o.l.v. Peter van Aerts
Cappella Ex Occasione                 Breda                  o.l.v. Ruben de Grauw
Helmonds Kamerkoor                  Helmond            o.l.v. Kees Doevendans
Schola Cantorum Den Bosch       Den Bosch          o.l.v. Jeroen Felix
Sacramentskoor                           Breda                  o.l.v. Henri de Graauw
Philips Philharmonisch Koor       Eindhoven          o.l.v. Béni  Csillag
Krashna Kamerkoor                     Delft                    o.l.v. Ruben de Grauw
Brabants Kamerkoor                    Den Bosch          o.l.v. Béni Csillag