Binnenste Buitengewoon 2014

Het tweede programma dat we uitvoerden in ons jubileumjaar 2014.

Met dit programma zette het Brabants Kamerkoor haar 75-jarige traditie van avontuurlijk programmeren voort. Het programma bestond uit werken voor koor en dubbel blaaskwintet van Igor Stravinsky, Maurice Pirenne, Bart van Dongen en Daan Manneke. In dit programma werden drie wereldpremières uitgevoerd, te weten de opdrachtcomposities van Daan Manneke en Bart van Dongen (allebei uit 2014) en het De Profundis van Maurice Pirenne.

Bijzonder bij de uitvoering van ‘Binnenste Buitengewoon’ was dat het koor letterlijk naar buiten kwam om het publiek de kerk binnen te halen. Het koor trad niet alleen binnen in de kerk op, maar ook erbuiten, op het kerkplein. Het koor keerde de kerk als het ware binnenstebuiten:  een compositieopdracht van Bart van Dongen werd als ouverture buiten de kerk uitgevoerd. De blazers lokten het publiek vanuit de ramen aan de overkant, de koorleden begonnen overal te zingen: “Als das Kind Kind war”, en voerden het nieuwsgierig geworden publiek mee de kerk in.

Bart van Dongen – Als das Kind Kind war (Wereldpremière!)
Maurice Pirenne – Aandachtig Drieluik
Maurice Pirenne/M. Dijker – De Profundis (Wereldpremière!)
Daan Manneke – Madrigalen (Wereldpremière!)
Igor Stravinsky – Mis