Via Crucis

Op 10 april 2022 brachten we een zeer verstild passieprogramma, met werken van diverse componisten.

Het Brabants Kamerkoor heeft als hoofdonderdeel van dit passieprogramma gekozen voor Via Crucis van Franz Liszt (1811-1886). In zijn dagen werd de componist weggehoond voor dit stuk: zulke simpele muziek kun je toch niet schrijven? Tegenwoordig weten we beter. De eenvoud van het stuk is ook meteen de grootste kracht ervan. Laat alles weg wat er niet toe doet, beperk je tot het meest essentiële: Liszt was hiermee, onbewust, zijn tijd ver vooruit. Het resultaat is een contemplatief stuk met een hoofdrol voor de piano en treffende teksten voor koor en solisten.

Naast Via Crucis klonken nog een aantal andere werken. Het Crucifixus van Antonio Lotti (1665-1740) sneed direct door het hart met de botsende dissonanten en melancholische lijnen. In A voice in Rama was heard van de Vlaamse componist Raymond Schroyens (1933-2021) hoorden we een klagende echo van de oudtestamentische Rachel, ze weent om de ruwe moord op onschuldige kinderen en wil zich niet laten troosten. Een treffende tekst die zeer expressief getoonzet is door de componist.

En wat te denken van Ruht wohl, zo bekend van Bachs Johannes Passion, maar nu in een hedendaagse bewerking van Arjan van Baest? Het prachtige Crux Fidelis voor vrouwenkoor van Matteo Falloni vormde een waardig slot.